Červencový výzkum společnosti SODATSW se zaměřil na rychlost a kvalitu práce úředníků na městských magistrátech a úřadech městských částí v Praze. Dva e-mailové dotazy na změnu trvalého bydliště a problematiku svozu odpadu směřovaly na odbory sociálních věcí a občanských záležitostí, přičemž byla sledována rychlost odpovědí a kvalita poskytnutých informací. Výzkum ukázal, že úředníci na dotazy občanů reagují rychle. Celkem 85 procent oslovených úřadů odpovědělo do druhého dne a téměř dvě třetiny odpovědí přišly ještě týž den. Úředníci odpovídali sice rychle, ale pouze v 35 procentech případů poskytli kompletní informace.
„Překvapilo nás, že i v čase dovolených úředníci reagují na emailové dotazy rychle a ještě týž den odpovědělo 64 procent dotázaných úřadů. Velmi se však lišila kvalita odpovědí. Některé úřady sice odpověděly rychle, avšak poskytly jen minimum informací pro vyřešení problému uvedeného v dotazu,“ sdělil Martin Hanzal, výkonný ředitel společnosti SODATSW, která vyvíjí řešení pro měření využívání pracovní doby zaměstnanců.
Průzkum nehodnotil jen rychlost, ale i kvalitu poskytnutých informací. Při vyhodnocení proto bylo mimo jiné zohledněno, zda úředníci zaslali všechny potřebné dokumenty, upozornili na výši nutných správních poplatků a poskytli kontakt na odpovědnou osobu. V 65 procentech případů obsahovala odpověď nějaké nedostatky, ve 12 procentech případů úředníci poskytli méně než polovinu požadovaných informací. Na jednu z otázek dokonce 10 procent úřadů neodpovědělo vůbec.
„Nejčastějším problémem bylo chybné uvedení klíčových provozních informací. Například 37 procent úřadů v odpovědi zapomnělo specifikovat úřední hodiny, zaměstnanci úřadů dále zapomínají uvést kontakt na zodpovědnou osobu. Často se i liší celý úřední postup, který je nutný pro vyřízení žádosti uvedené v dotazu,“ upozornil Vít Kratochvíl, obchodní ředitel společnosti SODATSW. „Pouze v jednom případě úředník nabídl kompletní osobní vyřízení celé žádosti,“ dodal.
CELKOVÉ POŘADÍ:
1. místo – Jihlava
2. místo – Praha 9, Praha 22
3. místo – Praha 18, Praha 10, Praha 11, Praha 12, Praha 13, Praha 15, Karlovy Vary
KONKRÉTNÍ VÝSLEDKY PRAHY 9:
Dotaz na změnu trvalého bydliště:
Rychlost reakce úředníka: týž den
Informace o potřebných dokumentech a formulářích: ANO
Upozornění na související výměnu OP: ANO
Informace o poplatku: ANO
Informace o úředních hodinách: ANO
Kontakt na zodpovědnou osobu: ANO
Dotaz na možnost bezplatné výměny popelnice:
Rychlost reakce úředníka: týž den
Informace o postupu: ANO
Další informace (osobní údaje, kontakt na zodpovědnou osobu atd.): ANO
Informace o době výměny: NE
Potřebný formulář: NE