„Původní projekt, jehož hlavním záměrem bylo posílit nábor do prvních ročníků učebních oborů, se velmi rychle transformoval do podoby programu zaměřeného zejména na řešení strukturálních nedostatků v učňovském školství. Podniky většinou oprávněně kritizují úroveň připravenosti absolventů učebních oborů, a to, že pak neúměrně dlouho trvá jejich adaptace," uvedla ředitelka magistrátního odboru školství Lenka Němcová. Tento stav přičítají odborníci necitlivému oddělení učňovského školství od podniků.
„Praha jako jediný z krajů v naší republice dala prioritu při řešení problematiky učňovského školství právě tomuto strukturálnímu problému," doplnila radní pro oblast školství Helena Chudomelová. Cílem je dosáhnout situace, kdy učňovské školství bude opět systémovým zdrojem kvalifikované pracovní síly pro pražský průmysl a řemesla. Proces by mělo podpořit zavedení nových motivačních pobídek pro žáky včetně pobídek finančních (program KOLBEN). Podniky budou schopny lépe rozpoznat kvalitní žáky a zájem o ně jako o budoucí pracovníky projevovat prostřednictvím draftového systému LANNA, případně se budou moci podílet i na doplnění základního vzdělávacího standardu - a to opět i finančně. „Pokud to bude úspěšné, hlavní město by tak mohlo disponovat systémem opatření zavádějícími regulační prvky trhu do prostředí středního odborného školství, kde dosud chybějí," míní radní Chudomelová.
Pozornost, kterou věnuje hlavní město Praha učňovskému školství, se odráží i ve finanční podpoře. „Každoročně plyne zejména na zavádění nových způsobů a rozšiřování spolupráce s podnikovou sférou a tím vyvolaného zkvalitňování výuky značné množství prostředků. Od původního rozpočtu ve výši necelých dvou milionů korun v roce 2008 se náklady tohoto rozsáhlého programu přehouply vloni přes 10 milionů korun a s přibližně stejnou částkou se počítá i pro letošek," shrnula ředitelka Němcová. Kromě toho jsou podle ní vybrané aktivity podpořeny z prostředků Evropské unie. Do roku 2013 bylo pro tento účel vyčleněno na základě zpracovaného projektu téměř 24 milionů korun.
Město se nyní snaží i
podpořit zájem žáků 9. tříd o odborné vzdělávání na středních průmyslových
školách, zejména o obory jako např. strojírenství, elektrotechnika, katastr a
geodézie, stavebnictví, aplikovaná chemie či technologie zpracování potravin, o
které zájem upadá, ačkoli jsou na trhu práce žádány. K tomu účelu
organizuje Projektové dny středních škol, které budou pokračovat i
v druhém pololetí tohoto školního roku. Zatím se do nich zapojilo deset
středních průmyslových škol, které připravily pro základní školy různé akce.
Některé z nich se uskuteční formou pravidelně se opakujícího hodinového setkání
vždy zaměřeného na konkrétní oblast (např. SPŠ na Proseku), jiné školy připravily
setkání typu workshopu, kdy na konci odpoledne si žák základní školy odnese
hotový výrobek (VOŠ a SPŠ potravinářských technologií, Praha 2, Podskalská 10 -
výroba a technologie výroby pečiva, SPŠ zeměměřická, Praha 9, Pod Táborem 300 -
výroba a tisk vlastní mapy nebo VOŠ oděvního návrhářství a SOŠ oděvní, Praha 7
- výroba textilního modelu).
Střední průmyslové
školy
1.
Střední průmyslová škola zeměměřická, Praha 9, Pod Táborem 300
2.
Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická Františka
Křižíka, Praha 1, Na Příkopě 16
3.
Střední průmyslová škola elektrotechnická, Praha 10, V Úžlabině 320
4.
Vyšší odborná škola ekonomických studií a Střední průmyslová škola
potravinářských technologií, Praha 2, Podskalská 10
5.
Vyšší odborná škola oděvního návrhářství a Střední průmyslová škola oděvní,
Praha 7, Jablonského 3
6.
SPŠ na Proseku, Praha 9, Novoborská 2
7.
Masarykova střední škola chemická, Praha 1, Křemencova 12
8.
SPŠ, Praha 10, Na Třebešíně 2299
9.
Střední průmyslová škola stavební Josefa Gočára,Praha 4, Družstevní ochoz 3
10.
Střední průmyslová škola strojnická, škola hlavního města Prahy, Praha 1,
Betlémská 4/287
Situací pražského
školství, respektive dlouhodobým záměrem vzdělávání v hlavním městě
v letech 2012 až 2016, se chce na mimořádném zasedání počátkem února
zabývat výbor pro výchovu a vzdělávání zastupitelstva hlavního města.
Přehled programů:
WALTER, LANNA,
WALDES, KOLBEN - jednotlivé součásti realizace Plánu dlouhodobé podpory
učňovského školství a řemesel v hlavním městě Praze v letech 2010 až
2013 nazvané podle významných pražských podnikatelů předminulého století.
WALTER je program na
zavedení tzv. souborných prací, tj. zkoušek kombinující několik odborných
předmětů, včetně odborného výcviku, které v pravidelných intervalech
hodnotí jejich profesní přípravu. Vzhledem k tomu, že tyto práce
v programu WALTER jsou zadávány a hodnoceny za významné účasti podniků,
stávají se prostředkem k zásadně jiné transparentnosti vzdělávacího
procesu vůči budoucím zaměstnavatelům.
KOLBEN je navazující
systém předlohy stipendijního řádu, kdy podle dlouhodobého hodnocení profesní
vyspělosti žáka (VOS = Value of Sklills) v jednotlivých skupinách oboru
vzdělání jsou přidělovány různé benefity.
LANNA je posledním
subsystémem realizace dlouhodobého plánu, který umožňuje vzájemnou identifikaci
nejlepších žáků a nejvyspělejších zaměstnavatelů. Vytváří prostor pro přímou
účast podniků na zajištění vzdělávání, včetně tzv. vzdělávacího
nadstandardu u vybraných žáků.