Tento prvek ochrany podle radnice vhodně doplňuje komplex aktivních i pasivních kroků, mezi které patří třeba ochrana přechodů či zpomalovací prvky, které přispívají k bezpečnosti místních dětí. „I když v Praze 10 díky komplexní péči o bezpečnost dětí již několik let nebyl zmařen žádný život předškolního dítěte, tuto další aktivitu pro zvýšení bezpečnosti dětí velmi vítáme,“ uvedl starosta Vladislav Lipovský. Reflexní vesty, které děti dostanou, mají přispět k jejich lepší viditelnosti, a tím pádem vyšší bezpečnosti. „Navíc napomohou i k tomu, že si děti budou více uvědomovat nebezpečí, které jim na silnici může hrozit," komentuje přínos projektu Richard Sobecký ze společnosti Goodyear, a dodává: „Jsme realisté, a tak je nám jasné, že se díky tomuto projektu nezmění bezpečnost dětí ze dne na den. Avšak i kdyby měl pomoci zabránit třeba jen jedné nehodě, pak naše úsilí má smysl." Za první čtvrtletí roku 2008 bylo evidováno celkem 38 628 nehod na pozemních komunikacích, to je sice o 3 % méně než za stejné období předcházejícího roku (39 712) a navíc počet usmrcených osob také klesl (o 9 %), nicméně počet usmrcených dětí zůstal stejný - 6 dětí, z toho 4 děti-chodci a 2 děti-spolujezdci. Bohužel ze statistiky vyplývá, že dochází k nárůstu usmrcených dětí-chodců. Zatímco v prvním čtvrtletí roku 2007 bylo usmrceno pouze 1 dítě-chodec, ve stejném období roku 2008 se jednalo o 4 děti. „Věřím, že reflexní vesty pomohou i jako jednotící vizuální prvek našim učitelům a vychovatelům z Prahy 10 při vycházkách nebo využití městské hromadné dopravy," uvedl při přebírání ukázkových vest starosta Vladislav Lipovský (ODS), sám dřívějším povoláním pedagog.
Školky jsou vybaveny vestami od září
Samotná distribuce reflexních vest je realizována školským odborem vršovické radnice v průběhu září tak, aby vycházky na začátku školního roku mohly děti absolvovat již v reflexních vestách. Do distribuce vest místním mateřským školám jsou zapojeni i obchodní partneři Goodyearu. „Díky místní znalosti partnerů budou vybrány školky, pro které budou reflexní vesty přínosem. Navíc díky našim partnerům s nimi budeme ve spojení, a budeme tak moci reagovat na jejich dotazy a potřeby v rámci podpory bezpečnosti silničního provozu," vysvětluje Richard Sobecký ze společnosti Goodyear, která je mimo jiné průkopníkem bezpečnostní technologie RunOnFlat, jež řidiči umožňuje pokračovat v jízdě i po defektu pneumatiky. „V průběhu září náš školský odbor provádí distribuci těchto reflexních vest do mateřských škol pod správou úřadu městské části Praha 10," říká starosta Lipovský, v jehož kompetenci školství v desáté městské části spadá. „Takže již v prvním měsíci školního roku budou moci obyvatelé Prahy 10 spatřit místní děti na vycházkách a v prostředcích hromadné dopravy i jejich doprovod, který je tímto novým prvkem silniční ochrany chráněn." Sama barva a optické vlastnosti vest jsou obecně velmi kladně přijímány. V řadě evropských států platí povinnost vybavit automobil podobnými vestami, kdy pasivně „chrání" řidiče na silnici při poruše automobilu. Existují dokonce podobné antireflexní vesty pro zvířata, především služební plemena psů v několika velikostech, které zvířata i jejich doprovod chrání také při pohybu kolem vozovek a zejména při snížené viditelnosti. „Dlouhodobé výzkumy expertů i lidí z praxe potvrzují, že používání reflexních vest u různých skupin obyvatel vede ke zvýšení bezpečnosti u těch, kteří je používají," uvedl místostarosta Emil Dejmek (ODS), odpovědný v Praze 10 za bezpečnost a bezpečnost silničního provozu a který má navíc dlouholetou praxi z ÚAMK, kde se expertně zabýval i dopravní výchovou mládeže. „Jednoznačně podporuji používání nových antireflexních vest v Praze 10 pro děti jejich učiteli a vychovateli v co největší míře," uvádí Dejmek, „a to i situacích, kdy by vzhledem k množství dětí vesty nevystačily pro celou skupinu, a byl by jimi ustrojen kromě dospělého doprovodu třeba jen začátek a konec skupiny dětí. I tak má pro řidiče tento prvek velký přínos a naše děti chrání." V Praze 10 je místní radnice zřízeno 23 mateřských školek, které jsou vestami od poloviny září vybaveny. Mezi další dlouhodobé aktivity patří již od roku 2003 průběžně aktualizovaný program Bezpečné ulice - bezpeční chodci a řada opatření, která mají za cíl omezit dopravní nehody. V aktivní podobě se zadnice zaměřuje především ve spolupráci místními strážníky na prevenci formou dopravní osvěty pro naše nejmenší a všichni obyvatelé Prahy 10 se budou moci v rámci Dnů Prahy 10 seznámit s programem, který je zaměřen na ochranu chodců a cyklistů. „Dlouhodobě se soustřeďujeme v souladu s naším programovým prohlášením i na další bezpečnostní prvky, jako jsou zpomalovací pruhy, kruhové objezdy, osvětlené přechody pro chodce a podobně," vysvětluje priority radnice starosta Lipovský.