Novela zákona
o silničním provozu trpí několika nedostatky. Například zákon říká, že v
případě, že se v zimním období na komunikaci nenachází souvislá vrstva sněhu,
led nebo námraza nebo to během jízdy vzhledem k povětrnostním podmínkám nelze
předpokládat, nemá řidič motorového vozidla povinnost používat zimní
pneumatiky. Novela ale nedefinuje, co je myšleno pod pojmem souvislá vrstva
sněhu," upozornil Jan Vych z advokátní kanceláře Vych&Partners.
Formulace
zákonného ustanovení je skutečně neurčitá a lze se domnívat, že ani například
odvolání se na informace z předpovědí počasí nebude pro policii postačujícím
argumentem. Pokud se tedy počasí prudce mění a řidič nemá na svém voze zimní
pneumatiky, lze v zájmu bezpečnosti silničního provozu a v zájmu předcházení
nepříjemnostem s policií doporučit s takovým vozidlem nejezdit.
„V případě, že by ze strany řidiče nedošlo k žádnému
porušení povinností, nemůže mu být ani uložena žádná sankce. Zákon řidiči
nestanovuje povinnost použití zimních pneumatik pro případ, že v zimním
období bude jasné počasí s teplotou vzduchu patnáct stupňů nad nulou. Pokud
by přesto policista chtěl řidiči uložit pokutu v blokovém řízení, řidič by s
takovým postupem neměl souhlasit. V případném přestupkovém řízení nebude
problém prokázat, například za použití údajů z meteorologických stanic, že na
daném místě vznik souvislé vrstvy sněhu, ledu nebo námrazy nepřicházel v úvahu.
Proti rozhodnutí v přestupkovém řízení se lze, na rozdíl od blokového řízení,
odvolat k nadřízenému správnímu orgánu, přičemž platí, že o přestupku musí
být pravomocně rozhodnuto do jednoho roku od jeho spáchání, jinak se přestupek
promlčí a nelze jej už projednat," doporučil Jan
Vych.
V takovém případě ovšem nelze opomenout riziko, že v případě
uznání viny za spáchání přestupku v rámci správního přestupkového řízení mohou
kromě uložené pokuty v zákonném rozmezí od 1 500 do 2 500 korun, vzniknout
další náklady související s přestupkovým řízením. V blokovém řízení lze uložit
za daný přestupek pokutu maximálně ve výši 2 000 korun. Je proto na řidiči, aby
zvážil možná finanční rizika.
„Problém ale může vzniknout i v případě, když nehodu
způsobí řidič, který na svém voze nemá přezuté pneumatiky, a škoda nepřesáhne
sto tisíc korun. V takové situaci lze doporučit sepsat s viníkem dopravní
nehody na jakýkoli kus papíru prohlášení, ve kterém viník uvede své
identifikační údaje a prohlásí, že způsobil dopravní nehodu tím, že v rozporu
se zákonem nepoužil zimní pneumatiky a že souhlasí, aby byla vzniklá škoda
hrazena z jeho povinného ručení, a k tomu přiloží svůj podpis. Rovněž lze
doporučit dopravní nehodu fotograficky zdokumentovat," radí
Jan Vych.
Celou
výše uvedenou dokumentaci předá řidič, kterému byla dopravní nehodou způsobena
škoda, bez zbytečného odkladu pojišťovně. Vzniklá škoda bude následně hrazena z
povinného ručení viníka dopravní nehody. Jestliže, takový postup viník nehody
odmítne, lze doporučit pro jistotu přivolat policii a pro případ, že by viník z
místa nehody ujel, poznamenat si evidenční číslo jeho motorového vozidla.
Náklady za policejní výjezd by byl viník nehody povinen uhradit z titulu
náhrady škody.