Studenti Josef Lepša z Vysoké školy uměleckoprůmyslové a Jiří Rouš z
Famu spojili své síly společně se Janem Hrdličkou a Jiřím Wildem z ČVUT,
aby zjistili, co všechno může nabídnout technologie MS Kinect v
umělecké, ale i v komerční sféře.
Koncept výstavy vychází z
možností, které nabízí 3D sensor MS Kinect. Instalace zapojuje samotného
návštěvníka do výstavy a představuje tak možnosti nového druhu
interakce. Celkem v kavárně vzniknou čtyři interaktivní výtvarná díla,
jejichž zábavná umělecká forma a interaktivní rozhraní vytvoří v
prostoru nový rozměr, vyzývající návštěvníky k jeho prozkoumání.
„Microsoft XBOX Kinect je technologie, která v masovém měřítku boří
zažitou představu o tom, jak může člověk komunikovat s počítačem. Díky
tomu, že Kinect detekuje pohyby těla a umožňuje tak na ně reagovat, může
vývojář překročit hranici, kdy programuje pouze uživatelské rozhraní, a
využít snímané tělo k tvorbě obsahu uměleckého díla,“ říká Filip
Řehořík ze společnosti Microsoft. Jednotlivé části celé videoinstalace
využívají sofistikované technické principy, například tracking a
mapping, které jsou jedním z východisek designu a rovněž spojujícím
prvkem.
“3D sensory jsou úžasně nová technologie, jejíž možnosti
ještě ani plně nedohlédneme. My ji zatím využíváme pro rehabilitační
hry, interaktivní marketing, umění, ale například i jako budoucí doplněk
k inteligentním budová,“ řekl Jan Hrdlička, který společně se svým
kolegou z ČVUT Jiřím Wildem založili společnost 3Dsense, jež se zabývá
právě využitím technologie 3D sensorů. V současné době například
spolupracuje s několika rehabilitačními centry na vývoji her pro
zábavnou formu rehabilitace.
Vizualní podoba této instalace
vychází z uměleckého rukopisu českého malíře Josefa Lady, konkrétně z
obrazu Hospodská rvačka. “Reprodukce Ladových obrazů se, snad díky své
hospodské poetice, staly velmi častým a symbolickým doplňkem mnoha
restauračních zařízení, hospod a dalších podobných institucí,”
vysvětluje výtvarník Josef Lepša. Instalace tuto zmíněnou atmosféru
tematizuje a propojením s novou technologií se jí snaží obohatit o nový
rozměr. Postavy Ladových hospod zde zastupují reální lidé, pohybující se
v prostoru horní místnosti kavárny. Svou přítomností ve sledovaném
prostředí a svým chováním dávají celý obraz do pohybu, evokujícího
divokou rvačku. Kouzelná škola 2.0 nevyužívá pouze prostory Kavárny
Jarda Mayer, ale i okolní budovy.
Dílo s poetickým názvem Duchové
ulice využívá k projekci dokonce okolní budovy. Lidé na chodníku před
vchodem do kavárny jsou kinectem snímáni a jejich přenesený pohybující
se obrys je promítán na fasádu protějšího domu. Promítaná postava pak na
domě odkrývá několik mapovaných proměnlivých obrazů.
Navštivte kouzelnou školku v Kavárně Jarda Mayer a podívejte se, co se stane, když se snoubí umění s novou technologií.
Kontakt
Kavárna Jarda Mayer
Staropramenná 22, 150 00 Prague, Czech Republic